v.5+0 - Första inlägget!

Hejhopp. Måste först & främst säga att jag skriver i den här bloggen för mig egen skull, så att jag senare i livet ska kunna gå tillbaka & på ett lätt sätt kunna läsa de tankar & funderingar jag haft genom graviditeten. (Måste även försvara mig, designen på bloggen är tillfällig!)

Först & främst - jag ska bli ensamstående mamma. Jag har tidigare haft ett (kortare) förhållande med pappan till det lilla livet jag har i min mage, men det tog slut för några månader sedan. Dock fortsatte vi umgås lite till & från, & på ett eller annat vis blev det ju bäbis i min mage.. Något jag ångrar hände med just honom, men det är lätt att vara efterklok! Nu hoppas jag bara att han tar tag i sina problem som han har, för jag bryr mig ju fortfarande om honom som person & far till mitt barn. Dock var inte vårt förhållande bra alls på slutet, vi gjorde nog alla misstag man kan göra känns det som. Var med varandra hela tiden, när man faktiskt behöver saknar varandra, sedan bråkade vi om småsaker & hanterade allt detta på fel sätt så det är smällar man får ta, alla är inte gjorda för varandra!

Nog om honom, utan ska bara berätta lite kort om hur jag känner hittills under graviditeten. Idag går jag in i vecka sex! Bara hälften av den "osäkra perioden" kvar då, känns ju bra. Är ganska orolig över att något ska gå snett nu när jag bestämt mig.. I alla fall så har jag bara de symptomen att jag blir trött jättelätt, känner för att sova konstant (!), & att jag får korta stunder av mensvärksaktiga känslor, men dessa ska tydligen vara helt normala.

Vecka 6

Kroppen: Du kan känna av graviditetssymtom som yrsel och bli lite darrig i benen emellanåt, särskilt om man har stått länge eller reser sig häftigt. Brösten kan ömma lite och bli en aning större. Det är också vanligt att man blir väldigt trött. Du kan få lite pormaskar i ansiktet till följd av hormonerna. Du bör avstå från alkohol och rökning från och med nu. Alkohol, nikotin och andra droger är extra skadliga tidigt under graviditeten, då det är en väldigt känslig period. Det är även dags för dig att ta kontakt med barnmorskemottagningen.

Embryot: Embryot växer cirka en millimeter om dagen. Det är lika stort som en ärta, det vill säga tre-fem millimeter. Det har fortfarande en svans som senare blir till ben. Embryot utvecklar det som ska bli nervsystem, det visar sig nu i form av tunna trådar. Fosterhinnorna har bildats, men än så länge finns inte mycket vatten att tala om.

Kroppens organ börjar bildas på allvar, stämband och underkäke börjar ta form. Innerörat skapas, hjärtat slår med en kammare och munöppningen är skapad. Nu skapas en skiljevägg i hjärtat, navelsträngen, lungor, bukspottkörtel, sköldkörtel och lever.

Taget från; Familjeliv.se

Tänker även lägga upp en bild på gravtestet, haha.

Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för adressen! :-) KRAAAAM

2010-02-18 @ 21:22:43
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Monkan

Hej på dig, och tack för att jag får följa dig genom din spännande resa... vill du komma åt min blogg så skicka mig din emailadress

kram och lycka till med allt

monika

2010-02-18 @ 21:43:23
URL: http://www.monkansblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0