v.8+5 - Syskon.

Har läst igenom de första sidorna i en tråd på FL, som handlar om att syskon endast är syskon om man har två föräldrar gemensamma med varandra, halvsyskon har en förälder gemensam & man får absolut inte kalla sitt "halvsyskon" för syskon. Helt fel tycker jag!

Jag har enligt mig själv nio syskon. Enligt skaparen av den tråden har jag bara ett. Såhär är det; enligt hennes värderingar har jag ett syskon, fyra halvsyskon & fyra styvsyskon. Saken är den att jag ser på alla mina syskon som syskon. De av mina systrar & bröder som jag bara har en gemensam förälder med är lika mycket syster/bror till mig som min bror som jag har både gemensam mamma & gemensam pappa med. Min lillasyster på pappas sida har en mamma som jag hatar, som hatar mig & har betett sig som allmänt skit mot allt som pappa hade/har haft innan han träffade henne. Det gör inte heller att jag ser på min lillasyster som mindre syster än någon annan av mina systrar! (Är dock riktigt glad att pappa inte är tillsammans med hennes mamma.)

Sedan är det ju mina fyra syskon som jag inte ens är släkt med. Grejen med den är att min mamma & min pappa flyttade ifrån varandra när jag var väldans liten, & mammas nya kille (som hon nu är gift med) hade fyra barn sedan innan. Jag har blivit uppfostrad till att se på den som syskon, jag vet ju inte av något annat! Trots att jag alltid varit medveten om att vi inte har något gemensamt DNA så kommer de alltid vara mina syskon. Så skulle jag nog inte se på saken om mamma skulle skilja sig nu & gifta om sig med någon som redan har barn. Då skulle jag nog se på dem som "bonussyskon" men jag vet inte. Syskon skulle det ju bli men inte på samma sätt.

Så tycker jag. Om någon frågar mig hur många syskon jag har svarar jag inte ett, sedan har jag faktiskt fyra halvsyskon & fyra styvsyskon också! Vore knasigt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag håller med dig! Jag säger att jag har fyra syskon. Punkt slut. I hela mitt liv har jag irriterat mig på folk som säger att mina syskon bara är mina halvsyskon. Ni är mina syskon och så är det med det. KRAM från storasyster

2010-03-15 @ 08:39:51
URL: http://tomteboanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0